Wednesday 9 May 2012

Cabaran Untuk Ke SK Lengkuas

Walaupun SK Lengkuas merupakan sebuah sekolah yang aman dan damai tetapi guru-guru yang mengajar di sana perlulah sentiasa bersiap-sedia untuk menghadapi halangan-halangan yang bakal menanti. Sebagai makluman, SK Lengkuas merupakan sebuah sekolah yang terletak 7 km dari jalan besar yang menuju ke Parit. Jalan untuk sampai ke SK Lengkuas adalah amat sempit dan hanya muat untuk sebuah kereta sahaja. Disebabkan SK Lengkuas di kelilingi oleh ladang-ladang getah dan kelapa sawit, cikgu-cikgu selalu akan berselisih dengan lori-lori yang besar belaka. Keadaan adalah agak membahayakan. Cikgu-cikgu SK Lengkuas semuanya akan memberi sepenuh perhatian setiap kali pergi dan pulang dari sekolah.


Selain jalan sempit, pokok-pokok yang sudah tua juga akan tumbang pada bila-bila masa. Saya telah mengajar di SK Lengkuas sejak tahun 2010 dan kejadian pokok getah tumbang telah saya alami sebanyak 4 kali. Kali terakhir berlaku kejadian pokok tumbang adalah pada semalam, 8 Mei 2012. Oleh sebab pokok itu bukannya besar sangat maka kami, empat orang guru bergabung tenaga untuk mengalihkannya.
Kejadian dalam gambar yang saya sertakan adalah berlaku pada 21 September 2010 pada pukul lebih kurang 7:40 pagi. Oleh sebab pokok itu terlalu besar, kami terpaksa menunggu penduduk kampung yang menaiki motosikal pergi mengambil gergaji rantai untuk mengerat batang pokok tersebut barulah guru-guru boleh masuk ke sekolah.

Selain, pokok yang menghalang jalan, sepanjang jalan ke SK Lengkuas juga penuh dengan selekoh tajam dan lubang yang dalam. Maka, sesiapa yang ingin melawat ke SK Lengkuas, silalah berhati-hati. Menjadi guru SK Lengkuas tidaklah semudah yang disangkakan. Seperti yang selalu disebut oleh orang kebanyakan, "Belum try, belum tau".

No comments:

Post a Comment